Journey For Justice - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Patricia Groot - WaarBenJij.nu Journey For Justice - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Patricia Groot - WaarBenJij.nu

Journey For Justice

Door: Patricia de Groot

Blijf op de hoogte en volg Patricia

02 Augustus 2012 | Palestina, Bethlehem

Journey For Justice
The journey for justice is een jaarlijks terugkomend programma georganiseerd door de JAI (Joint Advocacy Initiative) in Palestina. Tijdens deze reis maken jongeren van over de hele wereld kennis met de Palestijnse gebieden en het leven onder bezetting. Zo ook dit jaar begon het programma afgelopen zondag in de YMCA van Oost-Jeruzalem. Na een aantal ijsbrekers en kennismakingsspellen begon de reis deze dag in de omgeving van Bethlehem waar onder andere stil gestaan werd bij de meters hoge muur die de Israelische staat aan het bouwen is om de Palestijnen buiten te houden, de Settlements (nederzettingen), zijn we naar de 'Old City' van Bethlehem geweest waar we o.a. een tour hebben gehad door de geboortekerk waar we de geboorte plaats van Jezus hebben bezocht en zijn we bij een boer wezen kijken.

Jongeren over de hele wereld bijeen in de Westbank; Canada, VS, Zuid Amerika, Azie, Scandinavie, Europa.... echt fantastisch.
De schokkende gezichten van de jongeren bij het zien van de muur en de nederzettingen was nog niet alles. Het einde van de dag gingen we bij een boer op bezoek. De man vertelde dat hij moest toezien hoe de muur over zijn, generaties oude land, werd gebouwd, voor zijn huis. Allemaal Palestijnsland, zijn land, zijn inkomsten, waar hij elke dag mee geconfronteerd wordt en niet meer bij kan. Een vergunning om naar zijn eigen land te gaan krijgt hij niet ook niet als hij laat zien aan de Israëlische soldaten dat zijn ouders daar begraven liggen. Pff boeit hun dat. Een aantal dagen later komen de soldaten terug met het nieuws een tunnel te gaan bouwen van zijn huis naar het graf van zijn ouders, aan de andere kant van de muur, wat onder stroom komt te staan. Oeeeee stel je voor dat hij zou vluchten. Die arme man kan nergens anders heen! We wilden hem niet geloven maar we moesten uiteindelijk wel omdat de realiteit is.

Voor ons als Internationals is het makkelijk; wij kunnen gaan en staan waar wij willen. Als je deze verhalen hoort van echte locals moet je het wel geloven. Je komt er niet onderuit. De kracht, de wil, de volhoudendheid, hier kan ik echt emotioneel van worden. Laten we in Nederland AUB ophouden met ons gemopper en gezanik. Kom hier eens heen, kijk om je heen, praat met mensen, dan besef je hoe bevoorrecht wij zijn en dat wij belachelijk veel hebben en kunnen.