Phnom Penh - Killig Fields - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Patricia Groot - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Killig Fields - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Patricia Groot - WaarBenJij.nu

Phnom Penh - Killig Fields

Door: Patricia de Groot

Blijf op de hoogte en volg Patricia

21 November 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Drie nachten in een andere grote aziatische stad. Ik was blij dat we met zijn vieren gingen. Na zever uur rijden kwamen we aan in de hoofdstad Phnom Penh. Deze hectische, levendige, drukke stad schijnt in de top 30 te staan van meest gevaarlijke steden ter wereld en toeristen worden constant gewaarschuwd voor overvallen en berovingen. Nou, ik weet niet. Niks van gemerkt. Voelde mij er wel veilig eigenlijk. Ondanks dat we het naar onze zin hadden waren twee dagen genoeg. Zo hebben we een overvolle drukke hectische Rusischemarkt bezocht met zeer goede 'streetfood'.
Uiteraard hebben we een bezoek gebracht aan 'de killing fields' en 'S21 prison'. Helaas is het de hoodattractie. Een afschuwelijke, bloederige, zieke, recente geschiedenis waar ik geen idee van had. De geschiedenis lessen op school hebben ons nooit verteld over de 'Khemer Rouge'. Een politieke partij dat zijn eigen volk uitmoord om perfectie te creëren. Met behulp van geld en macht waren ze voor jaren de grote, machtigste politieke partij. De VN en Unicef ondersteunde hen zelfs.
Chanouk is een van de vele killing fields. Net als tijdens de holocaust werden ook hier mensen heen getransporteerd om vervolgens aan een gruwlijk eind te komen. Zo bleken bladeren van palmbomen niet zo onschuldig te zijn. De kanten hebben echter super scherpe randen waarmee in hun kelen werd gesneden zodat ze niet meer konden gillen en schreeuwen. Kogels waren te duur dus werden ze doodgeslagen met beilen en andere gereedschappen en in de massagraven gegooid. Baby’s werden, voor de ogen van hun moeder gedwongen moesten kijken, doodgeslagen. En dit is nog maar een klein gedeelte.
Er is een hoog monument gebouwd ee aantal jaren geleden waarin ze alle gevonden doodskoppen hebben gestapeld op leeftijd en sexe.

Aan de andere kant van de stad bevond zich S21,èèn nare gevangenis met martelwektuigen en foto’s van levende en dode gevangenen. Ik ben in een gebouw naar binnen geweest en heb cellen en kamers gezien. De andere ben ik niet binnen geweest. Ik was er letterlijk misselijk van geworden en voelde mij heel naar en raar. Deze avond hebben we afgesloten met een drankje in het centrum. Zaak gesloten in 2011! Cambodja is een van de armste landen in Azië en is zich nu weer langzamerhand aan het opbouwen na deze tragedie van de eind jaren 70.