Siem Reap - Ankor what??? - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Patricia Groot - WaarBenJij.nu Siem Reap - Ankor what??? - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Patricia Groot - WaarBenJij.nu

Siem Reap - Ankor what???

Door: Patricia de Groot

Blijf op de hoogte en volg Patricia

15 November 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

14 december terug uit Myanmar en weer in Bangkok, dezelfde dag de bus geboekt (en visum gekocht) naar Siem Reap, Cambodja. Net of het niks is. Eigenlijk voelt het ook echt alsof het niks is omdat het zo gemakkelijk is. Net of je een kaartje voor de trein of bus koopt van Groningen naar Leeuwarden alleen duurt de reis wat langer omdat je een grens moet passeren en de afstanden wat groter zijn. Maar iig , ik had mazzel dat er nog een stoel vrij was voor de volgende dag.

De volgende ochtend zat ik keurig om 7.30 uur klaar voor de pick-up. Er zat nog een jongen, Mat, te wachten die met dezelfde bus ging. Even dachten we dat ze ons waren vergeten. Om 8.30 uur werden we opgehaald door twee motorbike taxies die ons naar de bus brachten. Bleek dat het een minuutje verderop was en dat de bus van Khoasan road vertrok. Hadden we ook wel kunnen lopen aangezien dit vlakbij is. Zoals gewoonlijks te veel mensen met te veel bagage voor een minivan en duurde het vervolgens nog een half uur langer voordat het was opgelost en we richting Poi Pet, de grensovergang, vertrokken. Geheel onconfortabel voor in het busje dach ik dat deze ons naar Mo Chi, noorder busterminal van Bangkok, zou brengen en vanuit daar met een grote bus zouden gaan. Al gauw zag ik dat we de andere kant opgingen. Mooi niet dus. Na een paar uur rijden stopten we voor lunch. Tijdens het eten werd ons gevraagd of we het applicatie formulier wilden invullen mbt het verkrijgen van de uiteindelijke visa in onze paspoort. Voor 5 USD extra had ik mijn visa al gekocht in Bangkok toen ik de bus boekte aangezien de grensovergangen van Cambodja er om bekent staan dat mensen onwijs worden afgezet waarbij ze soms zelfs het dubbele betalen en je uren moet wachten. Dit vond ik een vijf dollar extra wel waard. Eenmaal de uitstempel van Thailand te hebben gekregen, liepen we de grens over naar de Cambodiaanse kant. Een enorme poort met de tekst 'Kingdom of Cambodia' maakte wel duidelijk dat we de officieel de grens over waren. Woehoe! Welkom Cambodja!
Vanaf de grensovergang was het nog drie uur voordat we in Siem Reap aankwamen. Ondertussen was het alweer donker en was de dag bijna weer om. Eenmaal aangekomen begon het gehap van de massas tuk tuk chauffeurs weer. Hoe ontzettend irritant. Je kunt niet eens de bus uitstappen en fatsoenlijk je tas pakken zonder dat je door een stel happened vissen wordt aangevallen.
Ik had gereserveerd, stapte de tuk tuk in en liet de anderen achter die gezamelijk een ander hostel wilde checken.

Eenmaal in het hostel aangekomen was mijn bed blijkbaar nog niet klaar en werd ik in een prive kamer gestopt met vet groot kingsized bed. Was niet bepaald vervelend ofzo:) De volgende ochtend verhuisde ik naar de dorm en ging opzoek naar ontbijt. Toen ik het hostel uitliep zat Mat daar! Het hostel waar hij wilde verblijven de avond daarvoor was vol.
Samen met nog twee mensen gingen we deze eerste dag in Siem Reap gelijk een bezoek brengen aan het eeuwen oude (gebouwd rond 1100) tempelcomplex, Ankor Wat. Het complex is zo enorm groot dat we een tuk tuk namen om ons rond te rijden en een driedaagse pas te kopen. De eerste dag brachten we een bezoek aan de kleine tempels. Ik probeerde mij voor té sellen hoe het moet zijn geweest, ooit, maar dat kon niet. De Khemer Rouge heeft eind jaren 70 veel verwoest en gestolen. Nog steeds is het prachtig en magisch. Eeuwen en eeuwen oude bomen met hun enorme gedraaide wortels groeien uit tempels, uit daken, op daken en noem maar op.
Na 5 uur lang rondzeulen spraken we met onze chauffeur af om de volgende ochtend om 4.40 uur te vertrekken om de zonsopgang te bewonderen bij Ankor Wat.
Ankor Wat is de beroemde hoofdtempel. Het hele complex staat op de UNESCO lijst.


Gaap Gaap piep piep. Zoals afgesproken de volgende ochtend vroeg op pad om onze twee dag Ankor Wat te bezoeken. We hadden mazzel dat het niet heel erg bewolkt was en we waren ruim op tijd om een mooi plekje te kunnen bemachtigen. Hoe vredig, till the Chinsese people arrived. Jemig! Wat waren die onvriendelijk zeg. So rude! Ze waren aan de late kant en hadden blijkbaar niet de beste plek om hun mega grote telelenzen op de beste plek te stationeren. Trekken, duwen, vloeken en er werd zelfs iemand in het water geduwd. Behalve dat was het de moeite waard om zo vroeg op te staan. Hebben een andere deel van het complex gezien waaronder de tempels die als scène zijn gebruikt voor de Lara Crofts ' Tombe Raider' films. Dat was echt vet én herkenbaar vanuit films. Had nooit gedacht dat ik dat ooit in het echt zou zien. LUCKY ME!! Om twaalf uur s middags waren we allemaal gesloopt en besloten we terug naar het hostel te gaan. We waren al ruim 7 uur onderweg!
Met èèn dag onderbreking hebben we de derde dag watervallen bezocht en de hoofdtempel, Ankor Wat, zelf. Persoonlijk vond ik het tegenvallen van de binnenkant en bekijk het liever van een afstand. Groot, impossant, magisch.

Nog steeds weet ik niet hoe wij het voorelkaar hebben gekregen maar onze derde dag in Siem Reap zijn we wezen vissen tussen de rijstvelden met de locals. Het was een 'public holiday' dus veel mensen waren vrij. Met dozen bier, motoren, de eigenaar van het hostel, wat politiemannen en vrienden van hun, hebben we een chille dag in een prachtige, rustige omgeving doorgebracht. En een lol dat ze hadden! Heb mij kapot geschaterd om hun lach. Volgende ochtend had ik spierpijn in mijn buik van het lachen.
Een zeer zeer geslaagde tijd in het heerlijke Siem Reap. Toch is het tijd om verder te gaan. Volgende stop: Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patricia

Actief sinds 27 Feb. 2013
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 35988

Voorgaande reizen:

23 December 2012 - 06 Mei 2019

Imhereyousee

02 Augustus 2013 - 16 Augustus 2013

Onherbergzaam .. de andere kant van het land

Landen bezocht: