Drie nieuwe water tanks - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Patricia Groot - WaarBenJij.nu Drie nieuwe water tanks - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Patricia Groot - WaarBenJij.nu

Drie nieuwe water tanks

Door: Patricia de Groot

Blijf op de hoogte en volg Patricia

11 Juli 2012 | Palestina, Bethlehem

Maandagavond, luid arabic gebrabbel. Ik sta op het balkon om te kijken wat er gebeurd. Opeens zie ik een touw voorbij vliegen die van boven naar beneden valt. Een van de mannen die beneden staat zag mij blijkbaar en schreeuwde iets naar mij wat vast zoiets als 'pas op' betekende.
De mannen beneden knoopten een groot, donker iets vast aan het touw. Het was donker en zag eerst niet wat het was.
De mannen boven trokken aan het touw. Het 'iets' wat omhoog getrokken werd bleek een grote, zwarte water tank te zijn waarvan er beneden op de weg nog twee stonden. Alle drie de water tanks werden omhoog gehesen en op het dak van het gebouw geplaatst. Deze vier mannen kregen hulp van een man die met een bezem tegen het touw probeerde te duwen om te voorkomen dat de water tanks tegen de muur en de balkons zouden opkletteren en beschadigd zouden raken.
Het spektakel duurde misschien een half uurtje en de mannen gingen weg. Twee van hen zouden later op de avond terugkomen om de tanks te vullen met water wat erg duur is. Hier was de Palestijnse politie het niet mee eens...
Eerst zal ik vertellen waarom er drie nieuwe water tanks op het dak weden geplaatst. Dan zal ik vertellen hoe het met de twee mannen en de politie verder ging.

Superfijn, drie nieuwe water tanks voor het gebouw! Dat betekend dus meer water! Maar waarom zijn ze geplaatst?! Wel, hier het volgende:

'15% water de voor de Palestijnen, 85% water voor de Israelen.'

'Als de Palestijnen mazzel hebben krijgen ze 3 tot 4 dagen per maand water van de Israelische staat.'

Kijkend vanaf het dak, van het gebouw waar ik verblijf, zie ik een prachtig gebied liggen. Door de hitte is het dor aan het worden en kleurt het bruin en geel maar het aantal oude olijfbomen die daar ooit zijn geplant maken het gebied blijvend aantrekkelijk om naar de kijken. Dit gebied is een water reservoir. Het is op Palestijnsgrondgebied en behoord dus tot de Palestijnse Autoriteit. Zou je denken....
Wat er met het water gebeurd, dat onder Palestijnsland stroomt en iedereen van watervoorziening kan verzorgen, is de Israelische staat die het water onder dit grondgebied wegpomt waardoor er niks voor de Palestijnen overblijft. 15% water de voor de Palestijnen, 85% water voor de Israelen. De Palestijnse Autoriteit moet zijn eigen water terug kopen tegen een veel te hoge prijs om zijn inwoners van water te voorzien. Dit is nog niet alles. De reden dat er drie nieuwe watertanks op het dak van het gebouw zijn geplaatst is omdat er, in tegenstelling tot de settlements (nederzettingen) en de Israeliche staatt zelf, geen 24/7 water is. Als de Palestijnen mazzel hebben krijgen ze 3 tot 4 dagen per maand water van de Israelische staat. Als ze geluk hebben he!
Als er nu, eind juni en begin juli, al problemen zijn met het water dan ben ik heel benieuwd hoe dat in de maand augustus zal gaan aangezien dit het heetste maand van het jaar is. En dan is het ook echt heet....

Zo ook nu was er een paar dagen geen water.
Wow, dan besef je je echt hoe normaal het voor ons is dat wij 24/7 water hebben. Even je handen wassen, tandenpoetsen, wc doortrekken, wasje draaien, even snel een slokje uit de kraan drinken, lekker je haren wassen onder de douch...Vergeet het maar.
Een watertank kost 250 NIS. Dit is ongeveer zo'n 50 euro.
En dan keer drie in dit geval + een vrachtauto laten komen om de tanks te vullen....
Water tanks op daken zijn een kenmerk van Palestijnse huizen. Israelische huizen kun je herkennen aan zonnepanelen op het dak.

Het is echt gek en zo oneerlijk! Als ik op het dak sta en ik kijk naar links zie ik het dorp waar ik verblijf met bovenop de heuvels Bethlehem. Al deze gezinnen kunnen weet ik hoe lang zonder water zitten. Kijk ik naar rechts zie ik Har Homa, een super groot Settlement, waar ze in '68 al met de bouw begonnen zijn en die ik aanzienlijk heb zien groeien sinds ik hier voor het eerst kwam maanden geleden, hebben 24/7 water en elektriciteit.

'....werd een van de mannen gearresteerd door de Palestijnse politie....'

Terugkomend op het begin van mijn verhaal, de mannen, de politie en het vullen met water van de water tanks, werd een van de mannen gearresteerd door de Palestijnse politie omdat deze geen vergunning had om daar met de vrachtauto te komen en vervolgens de water tanks te vullen. Een uur later hoorde ik een vrachtauto voorrijden en vulde de man, die was gearresteerd, als nog de water tanks. Hoe deze man zo snel vrij is gekomen geen idee. Het kan zijn dat hij zijn borg heeft betaald en daarom vrij mocht.

Een avondje vol tanks maar gelukkig goede tanks. En beste mannen, thanks voor het water en de extra water tanks!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patricia

Actief sinds 27 Feb. 2013
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 35940

Voorgaande reizen:

23 December 2012 - 06 Mei 2019

Imhereyousee

02 Augustus 2013 - 16 Augustus 2013

Onherbergzaam .. de andere kant van het land

Landen bezocht: