Bagan en zijn 4000 pagodas - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Patricia Groot - WaarBenJij.nu Bagan en zijn 4000 pagodas - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Patricia Groot - WaarBenJij.nu

Bagan en zijn 4000 pagodas

Door: patricia de groot

Blijf op de hoogte en volg Patricia

05 November 2013 | Myanmar, Pagan

Daar sta je dan vroeg in de ochtend in het donker. Geem idee waar je heen moet en waar je terecht komt. We namen een taxibusje naar een plaatsje vlakbij omdat het te ver lopen was. U ligt op 4 km van old bagan en isbmakkelijk en snel te bereiken met de fiets of motor. Je kunt wel in Bagan zelf verblijven maar dat is veel duurder. Ondertussen kwam de zon op, zagen we luchtballonen opstijgen en kwamem we Max tegen die ook opzoek was naar een slaapplek. Het duurde even voordat we wat hadden gevonden omdat niet alle gasthuizen blijkbaar voor buitenlanders ziin.
Om 9 uur zouden we met zijn drieen fietsen huren maar we vielen beide in slaap.
Later in de ochtend fietsen gehuurd en omweg naar de eerste tempels en pagodas. Het weer in Bagan is heel warm. Zeg maar gerust heet. 4 km is niet ver fietsen maar met deze hitte was het best zwaar. Bagan is een heel heel oud stadje met duizenden pagodas en tempels. Restanten van de oude stadsmuren zijn er nog. Een groot aantal pagodas kan je beklimmen als je weet waar je de nauwe, smalle en donkere stenen trappen kunt vinden. Bij een aantal tempels werden we helemaal gek. Zoveel kinderen en volwassenen die je van alles proberen te verkopen en het waren vooral de kinderen die niet ophielden je bleven achtervolgen. Rust had je niet. We besloten om pagodas te vinden waar geen toeristen waren en die vonden we. Dit was ook de eerste keer dat we boven op een pagodas stonden aangezien we niet wisten dat dit mogelijk was. Een aardige man, die de pagoda onderhield, bracht ons naar boven. Wauw, we wisten niet wat we zagen. Wat een zicht! Een prachtig groen landschap met tientallen, eeuwen oude ruïnes en pagodas. Na een aantal te hebben beklommen, de hele dag door, hebben we de dag afgesloten door met pijn en moeite en spierpijn in onze armen en benen nog èèn laatste te beklimmen om de zonsondergang te zien. Dit was het meer dan waard. Om 20.00 uur lagen we al te slapen. Moe maar zelfmoorden. Weer een nieuwe en dankbare dag gehad.

Nog een dag in Bagan! Wat hebben wij een lol gehad!! S ochtends eerst een bus geboekt naar Kalaw, heerlijk gegeten en vervolgens een electrische fiets gehuurd. De vrouw achter het stuur en de man achterop. Heel wat bekijks van lachende mensen. Net een oud bejaard stel. heuveltje op max 4 mile een uur, heuveltje af plus 'het rode knop' indrukken max 7 mile een uur. We hebben het maar 'speed devil' genoemd. Vandaag waren we de Bagan gangsters op onze electrische fiets singing the Spice girls. LOL. Na een dagje nog meer 'tempelen' werden we om 19.00 uur opgehaald voor de bus richting Kalaw waar vanuit wij de volgende dag een twee daagse trek zouden doen richting de volgende bestemming; Inle lake.